Интериорният дизайнер в България има нужда от практика и добри примери

Във втората част на програмата ГОДИШНАТА ДИЗАЙН КОНФЕРЕНЦИЯ лекция ще изнесе арх. Елиа НедковНосител на много международни награди, някои от които "Polydecor Design Award", "DuPont Corian" за храна и кафе-бар, арх. Елиа Недков премества през 2004 г. студиото си в Милано и развива дейността си в различни насоки – архитектура, дизайн, графика. Разговаряхме с него за пътят му до интериорния дизайн и архитектурата, както и спецификата на професията в България и в различните страни.


Интересите ми към модата се коренят още в тийнейджърска възраст. Моите бяха през 80-те в България и сигурно някои от вас си спомнят, че тогава нямаше голям избор на дрехи. Желанието да се облечеш по-индивидуално водеше до търсене на начин тези дрехи да ги създадеш сам. С приятели се опитвахме да правим сами дрехи, обувки и т.н. Този интерес не ме напусна и през следващите години и напълно естествено записах да уча мода. Това се случи 1991 г. В процеса на учене започна да ме влече японската мода, като Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo, която беше много геометрична и много близка до архитектурата. Бавно интересите ми се засилиха натам и записах да уча архитектура по също толкова естествен начин, както и мода. Дизайнът на пространства, мебели, графика просто се случи с времето, явно беше нормално продължение на нещата. Сега в моето студио всичко това се смесва и участва в процеса.

Работите предимно извън България, но през последните години все по-често сте тук – кое Ви върна обратно ?
Бях много любопитен как се е променила България след 23 години. Доведе ме любопитството – същото, което и ме заведе на всички други места. Тук ми стана ясно, че много от нещата които дават смисъл например в Италия, в България се обезсмислят. Развълнува ме идеята да направя проекти, които да допринесат по някакъв начин за една възможна промяна.



Асоциацията на интериорните дизайнери в България организира с Вас Майсторски клас, към който има много голям интерес, коя е тайната, която ще споделите с участниците в него ?
Ще споделя моя подход към нещата, в частен случай към интериорния дизайн.

Според наблюденията Ви има ли и каква е разликата в работата на архитекта и на интериорния дизайнер тук и в различните страни, в които сте работил?
Познавам добри архитекти, които са много лоши интериорни дизайнери, виждал съм интериорни дизайнери, които нямат никаква представа от архитектура и архитекти които са перфектни, както в едното, така и в другото. Разликата според мен е в мащаба. Освен това интериорът е едно затворено пространство, което често се вижда само от хората, които живеят или работят в него, докато архитектурата обикновено е видима от всички, така че в интериора можеш да си позволиш повече свобода, не си зависим до такава степен от заобикалящата среда. Нямам желание да сравнявам България с други държави, но бих искал да кажа че има много да се учи, както за архитекти, така за дизайнери, така и за изпълнители. 

Какво е нужно на професията ИНТЕРИОРЕН ДИЗАЙНЕР в България ?
Практика, добри примери и добри клиенти.



Има ли място интериорния дизайн в инвестиционното проектиране?
Естествено! Достатъчно е само да се погледнат държавите където това се случва. 

Каква ще е темата на лекцията Ви по време на конференцията и какво да очакват участниците ?
Ще разкажа и дам примери за това, с което се занимава моето студио, както и ще покажа неща реализирани в България.


Няма коментари:

Публикуване на коментар