Изкуството като начин да представиш интериорния дизайн

Художник и дизайнер с над 30 години опит в САЩ, Мария Слабакова е един от лекторите във втората част на Годишната Дизайн Конференция. Разговаряхме с нея за провокациите и предизвикателствата в професионалния й път, за завръщането в България и за преплитането на изкуство и интериорен дизайн.

Разкажете как от изкуството се насочихте към интериорите, проектирането на пространството?

Това в никакъв случай не е случайно, защото от самото начало на моето образование съм тренирана и обучавана от големи професионалисти - архитекти и художници. Важно е да отбележа, че за мен това не беше труден период, а напротив - беше невероятно удоволствие. По-късно, в активната си артистична работа открих, че знанията, които съм натрупала и лудостта, която ми е дала атмосферата в академията ме бяха изградили като творец, който не се страхува от невъзможни проекти. Ако имах добра идея, тя ставаше още по-добра, защото можех да я изобразя и тя да бъде разбрана и приета от клиента. Това е страхотно предимство пред конкуренцията - това е начина да вземеш една работа (когато конкуренцията е честна, а не предварително решена). Накратко - не мога да разгранича изкуството от интериорния дизайн, защото за мен първото е начин и изразното средство да представиш и защитиш второто.

Повече от 30 години работите в САЩ, като Вашата фамилна компания е партньор на една от най-големите event и кетъринг фирми - Barton G. Америка е безспорен лидер в създаването на събития, къде е мястото на интериора и по-специално каква беше Вашата роля в създаването на събития?
Да, това е доста дълъг период от професионалното ми развитие .Във фамилния бизнес нямаме строго определени задължения, както в проектирането така и в изпълнението. Първоначалната идея обмисляме заедно, проектирането, представянето и защита на идеята - обикновено се изпълняват от мен и сина ми и след това всички участваме в изпълнението, което включва много разнообразни дейности - вземане на точни мерки на обекта, подбор на материалите, като цвят и качество, намиране на добър подизпълнител - ако не се осъществява лично от нас, организиране доставката и контрол върху работата на обекта. Този процес изобщо не е рутинен и всеки път се сблъскваме с проблеми. Ако си назначен във фирма като интериор дизайнер имаш строго определени функции, докато в малкия бизнес просто трябва да участваш във всичко, за да се случат нещата. Работата ми за Barton G беше много трудна и много вълнуваща. Самият Бартън беше изключително взискателен и много трудно казваше „ок“ за проект. Шанса да работя в тази компания и да мина през всички процеси ме обогати като професионалист и удоволствието от завършените събития беше неповторимо. Всеки път работехме като в приказка - нещо средно между сценография и интериорен дизайн. Имаш фантазията като сценограф, но я проектираш като нещо утилитарно, което ще се използва и на практика не само за декор, макар и за няколко часа.

*На снимката: The Villa By Barton G. Miami, Florida

Кое е най-голямото Ви предизвикателство в работата досега в проектирането на интериорни пространства ?
В началото, когато започнах при Barton G ми бяха някак неестествени огромните пространства, които трябваше да бъдат обхванати в проекта, като например, когато изпразнихме огромния ресторант хотел РИЦ и го превърнахме в приказката за "шоколадовата фабрика на Уили Уонка" по едноименния филм. Аз използва уменията си по перспективно чертане и смея на кажа, че се справех много по-добре от 3D компютърните проектанти. Клиентите изключително много харесваха този начин на представяне, а много от тях си и закупуваха оригиналите.

Как и защо решихте след толкова много време да се върнете в България и да работите отново тук ?
Честно казано това нито беше замислено така, нито сме правили планове, но ние по същия начин заминахме и за Америка. Просто така се стекоха обстоятелствата. Дъщеря ми, която се считаше най-истинската американка в  семейството (тя беше на7 когато заминахме), един ден преди шест години просто реши да се върне в България и остана, ожени се и си роди детето си тук. Много се гордеем с това. Съпругът ми трябваше да пътува много често във връзка със здравословни проблеми на родителите си и пристигайки в България пое няколко сериозни проекта. Наложи се цялата фамилия да прекарваме летата тук, за да довършим тези обекти. Междувременно синът ми се ожени и остана в Маями, но пак това продължаваме да работим заедно. 

*На снимката: The Villa By Barton G. Miami, Florida

Върху какво ще е фокусирана Вашата лекция по време на Втората Дизайн Конференция, какво да очакват участниците ?
Ще бъде чудесно ако моята лекция помогне на младите дизайнери да допълнят знанията и практиката си. Ще се постарая да обобщя степените на проектиране и изпълнение на интериорния дизайн в моя опит. Също така искам да наблегна на приликите и разликите при проектиране на парти и същински интериорен дизайн, както и различията между интериор за частни жилища и обществени сгради и помещения. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар